Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

 Ἰδιαίτερα μαθήματα καὶ μαθητὲς ποὺ δὲν μελετοῦν.

Μαρία Γιαννοπούλου, 
τὸ πρῶτο ποὺ θὰ σοῦ ἔλεγα: τὸ ἐρωτηματικὸ αὐτὸ τί τὸ θέλεις; Σὲ κάνει διεθνῆ; 
* Λοιπόν, κοπέλλα μου, θὰ σοῦ πῶ ὅ,τι πιστεύω περισσότερο, μιᾶς καὶ...ἀπὸ 7 χρονῶ (πίστεψέ το) παρέδιδα μαθήματα, -- κι' ἀπὸ τὰ 21 μου: μὲ πληρωμή. Ἕνας μαθητὴς ποὺ δὲν διαβάζει, πρέπει νὰ φιλοτιμηθεῖ ν' ἀρχίσει νὰ μελετᾶ. Πολλὲς φορὲς παίζει ρόλο καὶ ἡ προσωπικότητα τοῦ δασκάλου σ' αὐτό. Τὸ ὅτι δὲν ἔχεις πάρει (ἀκόμα) τὸ πτυχίο σου δὲν παίζει ρόλο, ἄν ἀγαπᾶς τὴν δουλειά σου. Βλέπουμε ἀμέτρητους ἄλλους ποὺ τὄχουν πάρει καὶ... Ἴσως, ἐδῶ, χρειάζεται νὰ δικαιολογήσουμε κάπως τοὺς γονεῖς: ἔχουνε δεῖ πολλὰ τὰ μάτια τους. Ἀλλὰ καὶ νὰ τοὺς ἀνοίξουμε αὐτὰ τὰ ἴδια μάτια καὶ πρὸς ἄλλην κατεύθυνση: <- Εἶστε σίγουροι, κύριοι, ὅτι τὰ παιδιά σας διαβάζουν ὅσο θἄπρεπε;>. Ὅλος ὁ κόσμος εἶναι μαθημένος, βολεύεται, νὰ ρίχνει τὶς εὐθύνες του στοὺς ἄλλους, στοὺς "ὑπεύθυνους". Ὑπεύθυνος, στὴν περίπτωσή μας, κακὰ τὰ ψέματα, εἶναι ὁ κάθε μαθητὴς γιὰ τὸν ἑαυτό του. Ὁ δάσκαλος εἶναι βοηθός. Καθοδηγητής τῶν ἱκανοτήτων πιὸ πολύ, ἀλλὰ ὄχι καὶ τῆς προθυμίας τοῦ μαθητοῦ. Ὁ δάσκαλος μᾶλλον πρέπει πρῶτα νὰ προσεγγίσει τὸν μαθητὴ φιλικά, χωρὶς νὰ χαμηλώνει ὁ ἴδιος τὴν θέση του, νὰ μὴν γίνουν ποτὲ ἴσα κι' ὅμοια ἡλικιακὰ ἤ δὲν ξέρω τί ἆλλο, ὥστε νὰ βρεῖ τὸ τί φταίει καὶ ὁ μαθητὴς δὲν ἀποδίδει. Ὕστερα, νὰ κάνει τὸ μάθημά του κάπως στὰ μέτρα τοῦ μαθητῆ, ἀφοῦ πρόκειται γιὰ <ἰδιαίτερο μάθημα, κι' ἐφόσον ὁ δάσκαλος ἔχει ἀναλάβει νὰ βελτιώσει τὸν συγκεκριμένο μαθητὴ καὶ ὄχι ἆλλον>, εἴτε αὐτὸ γίνεται ἐπὶ πληρωμῇ εἴτε δωρεάν. Καμία διαφορετικὴ ἀξίωση δὲν ἔχουμε ἀπὸ τὸν ἕναν ἤ τὸν ἆλλον δάσκαλο, ὅταν ἀναλαμβάνει τὸ φροντιστήριο. Αὔριο, βέβαια, πολὺ φυσικά, θ' ἀρχίσεις καὶ νὰ πληρώνεσαι. Σὲ συμβουλεύω: <στὸ ἀκέραιο>, χωρὶς ἐκπτώσεις. Ἀλλὰ καὶ χωρὶς νὰ φοβᾶσαι ὅτι θὰ σὲ ἀπαξιώσουν. Οἱ ἄνθρωποι αὐτὸ περιμένουν νὰ δοῦν: τὸν δισταγμό σου. Οὔτε βέβαια καὶ νὰ τὸ πάρεις ἐπάνω σου. Νὰ γίνεις ἐπαγγελματίας. Ποὺ ἡ εὐαισθησία σου δὲν θὰ ἔχει νὰ κάνει μὲ μιξοκλάματα, δικά σου ἤ δικά τους. Καὶ ἡ εὐαισθησία τῶν γονιῶν δὲν θὰ ἔχει νὰ κάνει μὲ χατηράκια στὰ παιδιά τους καὶ ἀναίδεια πρὸς τὸν δάσκαλο. Ἐπειδὴ εἶσαι πολὺ νέα, νὰ φροντίσεις νὰ μαθαίνεις διαρκῶς καλλίτερα τὸ περιεχόμενο τῆς ἐργασίας σου, νὰ παραδέχεσαι ἀξιοπρεπῶς τὰ τυχὸν σφάλματά σου καὶ νὰ προχωρεῖς μὲ ὅραμα: τὸ καλλίτερο μέλλον μας. Αὐτὸ ποὺ κάνει ἕνας δάσκαλος ἀφορᾶ ὅλους μας, τὴν κοινωνία ὁλόκληρη. Ὤχ! Τώρα πέφτει τὸ μάτι μου στὸ γραπτό μου καὶ...τὸ βλέπω μακρύ!... Δές, ἄν θέλεις, τὴν καλή μου θέληση νὰ σοῦ πῶ ὅσα προλαβαίνω καὶ δέξου τὶς εὐχές μου νὰ ἔχεις καὶ πρόοδο καὶ μέλλον. 
Ἰάνης Λὸ Σκόκκο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου